Promit demult articolul ăsta, mai ales că experiența noastră cu autorulota e una extinsă deja (șase săptămâni întregi, prin mai multe țări), dar mai ales pentru că a fost prima oară când am închiriat o autorulotă și am plecat cu ea într-o vacanță lungă, fără să testăm genul ăsta de plimbări, așadar cu așteptări total diferite de realitate.
Începem cu ce e mai important: ce dotări trebuie să aibă o autorulotă pentru confortul întregii familii?
- Spațiul și compartimentarea sunt extrem de importante, mai ales când vorbim de o familie numeroasă ca a noastră. După vreo trei săptămâni așa, mai ales dacă ai parte de zile ploioase, cei zece metri pătrați încep să te strângă nițel când ai doi copii mai mari energici și um bebe care trebuie să își facă somnul. Așadar, pentru călătoriile mai lungi încă din start trebuie luate în calcul autorulotele mari, de cel puțin cinci locuri, indiferent de cât de mici sunt copiii.
- Paturile e bine să fie dintre cele „adevărate”, fixe și nu dintre cele care se asamblează în locul mesei și canapelei din bucătarie. Noi am avut două paturi duble și unul de asamblat și cu cel din urmă nu ne-am înțeles deloc, ba am și reușit să rupem piciorul de susținere, pentru că era prins de formă mai mult și la o simplă ridicare în picioare în pat, a cedat. Ne-am chinuit apoi să îl inlocuim fără prea mult succes cu o ladă de lemn, așa că „ritualul” de dimineața însemna strâns saltea, pus pernele canapelelor la loc, montat scaun bebe, mutată lada. Și de la capăt în sens invers seara, la culcare ?. Data viitoare vom opta clar pentru autorulotă cu paturi fixe.
- Aerul condiționat staționar și centrala de căldură. Fără ele ar fi fost crunt în vacanță, În Oradea am prins 40 de grade, în Lofoten 8-9 noaptea, așa că din punctul nostru de vedere cele două opțiuni sunt un must în călătorii extinse.
- Frigiderul dotat cu congelator bun este iarăși pe listă, pentru că atunci când ești off-camping și nu ai acces la electricitate, bateria autorulotei nu face decât să mențină temperatura în frigider și congelator, așadar dacă nu e unul performant trebuie să ai mare grijă, mai ales în perioadele calde și foarte calde.
- Rezervoarele de apă – cea mai mare grijă a noastră din această vacanță – trebuie să fie cât mai mari atunci când călătorești cu familia. Autorulotele vin cu un rezervor de apă pentru duș, chiuvete, toalete, un rezervor de apă reziduală gri, care colectează apa de la chiuvete și duș, și un rezervor de apă reziduală neagră, de la toaletă. Eh, dacă toata lumea face duș seara, mai speli și niște vase, apoi dinții, apoi mergi și de un catralion de ori la baie, cum fac toți copiii, a doua zi trebuie să găsești un spațiu de servicii unde poți goli și umple bazinele de apă, ca să nu te trezești cu miros neplăcut de canal când ți-e lumea mai dragă. Căci în mers se clatină nu numai autorulota, ci și apa în bazine și chiar dacă nu sunt full, e suficient să se apropie apa de gâturile de golire ca să-ți arunce miros pe la scurgerile chiuvetelor.
Trecem acum la cum se conduce o autorulotă și de ce trebuie să ții cont?
Nu, nu e orice altă mașină și dacă nu ai mai condus niciodată, uiți asta destul de ușor. Autorulota noastră a avut „cocoașă” (porțiunea aceea ridicată deasupra șoferului) și suport de biciclete, cu biciclete, în spate. În Riga am avut noroc cu Filip, copilot de nădejde, care a văzut rapid înălțimea permisă la trecerea pe sub un pod și l-a oprit pe tati la timp. Nu era semnalizată cum trebuie și, dacă nu era el, am fi agățat binișor cocoașa. E ușor să uiți de ea, mai ales că nu o vezi. Pentru partea din spate, autorulota a venit dotată cu cameră video și asta a ajutat enorm, mai ales când ajungeam noaptea la destinație sau în vreun camping mai mic și cu spațiu de parcare limitat. Cât despre viteză, cu autorulota mergi mult mai încet decât cu o mașină normală. La ce ne arăta Google Maps-ul mai adăugam lejer 1h30-2h. Iar dacă la un drum de 3h cu copiii poți spera la o singură oprire de pipi, la unul de 3h transformate în aproape 5h e nevoie de o oprire mai serioasă și asta adaugă iarăși la timpul total de mers. Nouă ne-a luat aproape 15 zile să ajungem în Norvegia, pe traseul Polonia – Țările Baltice – Finlanda – Norvegia, am stat în Norvegia mai bine de 2 săptămâni, după care întoarcerea prin Danemarca – Germania – Cehia – Ungaria ne-a mai luat 10 zile.
Pe lângă asta, dacă ai în plan să vizitezi și ceva orașe pe traseu, trebuie foaaaarte bine gândită vizita. Să cauți parcare cu autorulota într-un oraș mare și aglomerat e sinucidere curată și am pățit-o și noi în Trondheim, unde am renunțat să mai căutam ceva cât de cât în oraș și am parcat pe lângă port, destul de departe de ce ne interesa pe noi. După experiența asta, am ales fie să ne documentăm din timp și să alegem o parcare la margine, cu conexiune cu transport public (ca în Berlin), fie să oprim în campingurile de pe lângă orașe, cu transport public în apropiere (ca în Praga) ca să combinăm odihna cu vizitele în oraș.
Tot la acest capitol aș trece grija pentru cum sunt depozitate lucrurile în mers. A fost un aspect care ne-a dat bătăi de cap, pentru că am plecat făra nici un fel de sistem de organizare și depozitare pe care sa le folosim în dulapuri și portbagaj. Așa că de cele mai multe ori scotoceam după lucrurile amestecate prin dulapuri în timpul mersului și ne enervam de fiecare dată când nu găseam câte ceva. Am descoperit ulterior tot felul de sisteme de agățat sau aranjat care ne-ar fi fost utile și pe care sigur le vom achiziționa la următoarea călătorie.
La capitolul costuri și cheltuieli, autorulota va „costa” ceva mai mult decât costul ei de închiriere. Trebuie luat în considerare consumul și costul combustibilului care nu e deloc de neglijat. Teoretic, a noastră consuma undeva la 10l/100 km, practic s-a ajuns la 11-12 l în orașe și în zonele la altitudine. Se mai adaugă la asta campingurile și zonele de servicii, toate cu taxe, unele considerabile. Noi nu am putut să stăm mai mult de o noapte off-camping, cred ca o singură dată am înnoptat off-camping două nopți la rând. Poate că suntem noi prea comozi și obișnuiți cu confortul, dar cred că oricum ai face, o familie de cinci persoane, cu bebe mic, are mare nevoie de apă, mai multe toalete și dușuri, mai mult spațiu pentru gătit, măcar o dată la două zile.
Overall, experiența a fost una plăcuta, ne-a adus împreună, ne-a învățat multe, ne-a plimbat prin jumătate de continent și ne-a oferit o libertate de care rar te bucuri când ești condiționat de cazări sau transport. Și asta ne-a plăcut enorm, așa că am decis să reluăm genul ăsta de călătorie vara viitoare. Nu știm încă unde și nici pe ce perioada, nu știm nici dacă vom închiria din nou sau vom cumpăra una a noastră. Cert e că ni se potrivesc vacanțele cu autorulota și vrem să le trăim cât mai des posibil de acum încolo.