Greu mă aștern la scris, dar de undeva trebuie să încep seria articolelor legate de cea mai lungă vacanță avută până acum și, gândindu-mă la natura întrebărilor primite în timpul călătoriei, am să încep cu informațiile legate de traseu, organizare și costuri. Ajutorul meu în a scrie despre toate astea este soțul, „motorul” acestei vacanțe din toate punctele de vedere, iar când am să scriu mai pe larg despre experiența cu autorulota, o să înțelegeți și de ce ?. Să purcedem, așadar.
Itinerariu
Traseul nostru a fost foarte puțin schițat înainte de a pleca la drum în primul rând pentru că aveam cu noi 3 copii, printre care un bebe de 7 luni și un pic, în al doilea rând pentru că am stabilit din start să ne oprim mai mult acolo unde ne place, fără dorința de a bifa neapărat niște obiective/orașe. Înainte de a reda mai jos lista cu opririle și campingurile alese, fac o mică paranteză și menționez că autorulotele vin dotate cu 3 rezervoare: unul de apă curată, unul de apă gri (de la duș și chiuvete) și unul de apă neagră (de la toaletă). Așadar când vorbesc despre campinguri cu totul inclus, mă refer la campinguri unde puteai umple rezervorul de apă curată, goli cele două rezervoare de apă murdară și găsi toalete, dușuri, bucătării sau spații de luat masa. Electricitatea și mașina de spălat au fost mereu contra cost.
Ziua 1: București – Sibiu -> camping Casa Rudi & Ella, totul inclus + electricitate
Ziua 2: Sibiu – Oradea -> parcare publică gratis, noaptea târziu, lângă parcul I.C. Brătianu
Ziua 3: Oradea – Krosno (Polonia)-> camping Krosno, totul inclus + electricitate
Zilele 4,5: Krosno – Varșovia -> parcare cu plată lângă parcul Lazienki, intrarea cu Palatul Regal
Ziua 6: Varșovia – Marijampole (Lituania)-> camping Marijampole, doar campare, până și rezervorul gri a trebuit golit manual
Zilele 7,8: Marijampole – Riga -> Riverside Camping, totul inclus + electricitate și mașină de spălat
Ziua 9: Riga – Tallinn-> parcare privată cu plată aproape de port, spațiu de servicii la stația Circle K aflată în apropiere
Ziua 10: Tallinn – Helsinki-> parcare publică gratis în apropiere de port
Ziua 11: Helsinki – Jyväskylä (Finlanda) -> camping Metsäranta-> totul inclus + electricitate
Ziua 12: Jyväskylä – Oulu (Finlanda)-> parcare publică gratis aproape de plajă
Zilele 13, 14: Oulu – Rovaniemi (Laponia)-> camping Napapiirin Saarituvat, totul inclus + electricitate și mașină de spălat
Ziua 15: Rovaniemi – Kiruna (Suedia)-> parcare publică gratis, în afara orașului
Ziua 16: Kiruna – Narvik (Norvegia) -> Øyjord Camping, totul inclus + electricitate
Ziua 17: Narvik – plaja Haukland (Insulele Lofoten)-> parcare privată cu plată pe plajă
Ziua 18: Plaja Haukland -plaja Ramberg (Insulele Lofoten) -> Lofoten Beach Camp, doar campare și rezervoare + electricitate
Ziua 19: Plaja Ramberg – Reine (Insulele Lofoten)-> parcare publică contra cost în Reine
Ziua 20: Reine – Moskenes – Bødo – Møsjoen ( Norvegia continentală)-> parcare publică gratis
Zilele 21, 22, 23: Møsjoen – Trondheim -> camping Soria Moria, totul inclus + electricitate și mașină de spălat
Ziua 24: Trondheim – Tollstingen -> camping Trollstingen Resort, totul inclus + electricitate
Ziua 25: Trollstingen -> Geiranger -> camping Geiranger, totul inclus
Ziua 26: Geiranger -> Jostedal Glacier National Park -> camping Oldevatn, totul inclus, de departe cel mai fain camping în care am ajuns
Ziua 27: Jostedal Glacier National Park – Lom-> parcare publică gratis
Zilele 28, 29, 30: Lom – Stenungsund (Suedia)-> camping Stenungsögården, totul inclus + electricitate și mașina de spălat
Ziua 31: Stenungsund – Copenhaga(Danemarca) -> parcare publică gratis în afara orașului
Ziua 32: Copenhaga – Gedser (Danemarca) – Rostock (Germania)-> parcare publică gratis în afara orașului
Ziua 33: Rostock – Berlin -> parcare publică gratis
Zilele 34, 35: Berlin – Praga -> River Camping, totul inclus + electricitate
Ziua 36: Praga – Gyor (Ungaria): Lakeside Camping, totul inclus
Zilele 36, 37: Gyor – Budapesta: Haller Camping, totul inclus + electricitate și mașină de spălat
Ziua 38: Budapesta – Sibiu: camping Casa Rudi& Ella, același ca la dus
Ziua 39: Sibiu – Bâlea Lac: parcare cu plată lângă lac
Ziua 40: Bâlea Lac – București
Ziua 41: predare autorulotă.
Organizare
Autorulota a fost închiriată de la Smiley Camper, cu doar 15.000 km la bord. Am semnat contractul în primăvară, după ce i-am cunoscut la Romexpo, la salonul autorulotelor și după ce am testat una dintre ele, disponibilă în București (Smiley Camper au sediul la Iași). A fost autorulotă de 5 locuri, cu două paturi duble și unul single și a venit echipată cu absolut tot ce aveam nevoie, inclusiv consumabile. Pentru traseu am folosit aplicația Park4Night, care îți arată nu doar locuri de campare, ci și parcări private sau publice unde poți rămâne peste noapte sau spații de servicii unde poți de exemplu, să golești rezervoarele sau sa faci duș contra cost. Am pornit la drum cu asigurări medicale de sănătate extinse, la doi asiguratori diferiți, pentru că plecam pe o perioadă lungă de timp, cu 3 copii, în țări cu servicii medicale scumpe și foarte scumpe. La capitolul bagaje, am luat haine pentru toate sezoanele, știam ce ne așteaptă în Peninsula Scandinavă, așa că nu am avut parte de nici o surpriză. Am luat și provizii cu noi, pentru zilele în care nu ajungeam la cumpărături sau eram constrânși să înnoptăm off camping și au prins extrem de bine. Despre taxe de drum, vignete și feriboturi am să vorbesc mai jos, la capitolul costuri, menționez doar că pentru Norvegia și Suedia mașina trebuie înregistrată anticipat pe unul dintre site-urile autorizate (noi am ales epass24.com), iar în Ungaria, Cehia și Slovacia e nevoie de vignetă pentru tranzitare. Pentru feriboturile Tallinn – Helskinki, Moskenes – Bødo și Gedser – Rostock e nevoie de achiziționarea biletelor online din timp, sunt destul de aglomerate și riști să rămâi fără loc în ziua care te interesează. În schimb, pentru cele folosite în Norvegia între localitățile din fiorduri se puteau cumpăra pe loc. Pe parcursul traseului către și dinspre Peninsula Scandinavă am gătit destul de puțin în autorulotă, ne-a fost mai ușor să căutăm din timp un loc unde puteam opri să luăm masa și am economisit și timp prețios în felul ăsta, pentru că orice pregătire a mesei folosind bucătăria autorulotei presupune enorm de mult timp să strângi și să așezi totul la loc, să asiguri totul pentru a preveni incidente în timpul deplasării. În peninsulă însă am profitat la maxim de spațiile de campare și ne-am îndeplinit visul de a „trăi” în autorulotă așa cum ne doream de mult, cu seri frumoase și liniștite petrecute pe lângă mese, socializând cu alți oameni sau urmărind copiii cum își fac prieteni fără să ia nimeni seamă de vreo language barrier.
Costuri
Iată și lista mare de costuri care au venit la pachet cu vacanța asta prelungită:
- Închiriere autorulotă: 100 euro/zi * 41 de zile -> 4100 euro
- Taxă igienizare autorulotă-> 100 euro
- Garanție reparații interior/exterior -> aproximativ 550 euro
- Combustibil: 12l/100 km * 9800 km * cost mediu 2euro/litru ->2352 euro
- Aditiv AdBlue: folosit de două ori->40 euro
- Asigurări medicale -> 940 Ron
- GPL pentru buteliile de gaz -> 30 euro
- Taxe campinguri și parcări-> cost mediu 30 euro * 23 locuri -> 660 euro
- Feribot Tallinn – Helsinki-> 115 euro
- Feribot Gedser – Rostock -> 154 euro
- Feribot Moskenes – Bødo -> 200 euro
- Taxe de drum Norvegia și Suedia -> voi actualiza pe măsură ce primim factura finală
- Vignete Ungaria -> 56 euro
- Vignete Slovacia -> 20 euro
- Vignetă Cehia -> 18 euro
- Taxă congestie Gothenburg -> aprox 6 euro
- Mese, cumpărături, suveniruri, bilete intrare -> Revolut ne arată aproximativ 4000 euro pentru toate mesele la restaurant, cumpărăturile din supermarket (inclusiv un caiac luat impulsiv ? cu gândul că nu găsim la fața locului), mici suveniruri adunate de peste tot, cu precădere din cele mai scumpe maghernițe ?, bilete de intrare la:
- Centrul de Știință Copernicus, Varșovia
- House of the Blackheads, Riga
- Vizită în satul lui Moș Crăciun și la renii săi, Rovaniemi
- Lofotr Viking Museum și Festivalul Viking, Insulele Lofoten
- Taxă acces în Nusfjord, Insulele Lofoten
- Taxă acces în Parcul Național Jostedal, Norvegia
- Croazieră pe fiordul Geiranger, Norvegia
- Legoland Discovery Centre, Berlin
- Zoo Praga
- Muzeul de Istorie Naturală, Budapesta
Costul total (fără taxele de drum în Norvegia și Suedia pe care le estimăm la un 800 -1000 euro) se ridică la 12680 euro, adică aproximativ 60 euro de persoană/zi pentru cazare, transport, mese și distracție. Cred (sper) că nu am ratat nimic, a fost o vacanță de vis la care ne-a rămas inima, de departe una dintre cele mai frumoase experiențe de până acum. Ne-am întors cu buzunarele goale, dar cu mult, mult mai bogați din multe alte puncte de vedere.
Plănuiesc o serie de articole în care să povestesc mai în detaliu ce am văzut, unde ne-a plăcut mai mult, ce am fi făcut diferit. Până atunci răsfoim fotografiile și ne gândim la vara noastră de poveste.